باید از تمام ظرفیت های نظام صنفی در راستای پیشبرد اهداف استفاده کرد


جلسه توجیهی طرح عضویت اعضای شرکت های تعاونی کشاورزی، تولید، کشت و صنعت، و سهامی زراعی در نظام صنفی با حضور ناطق معین الدین رییس سازمان تعاون روستایی استان، آقای ادیب و سپهریان امور تشکل های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، رشوند و پیرمرادی کارشناسان نظام بهره برداری استان ، ذوالفقاری کارشناس نظام صنفی شهرستان قزوین،  باقری دبیر اجرایی نظام صنفی استان،  بابایی دبیر نظام صنفی البرز، جوادی دبیر نظام صنفی آبیک،  میرزاجانی دبیر نظام صنفی بویین زهرا برگزار شد.

معین الدین در این جلسه با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت های نظام صنفی در راستای پیشبرد اهداف استفاده کرد، گفت: در صورت امکان  تعاملی با مراکز خدمات و جهاد کشاورزی شهرستان ها در پهنه های موجود در مناطق مختلف ، جهت تکمیل آمار بهره برداران عضو و غیر عضو نظام صنفی صورت گیرد.
سپهری با اشاره به اهمیت طرح عضویت اعضای شرکت های تعاونی کشاورزی، تولید، کشت و صنعت، و سهامی زراعی در نظام صنفی، افزود:  در هر شهرستان به صورت پایلوت اعضا شرکت تعاونی تولید یا روستایی یا سهامی زراعی به عضویت نظام صنفی درآیند.
وی در خصوص اهمیت آیین نامه و مقررات مربوط به نظام صنفی و آشنایی همه جانبه دبیران نظام صنفی شهرستان  و استان  با قوانین و مقررات نظام صنفی و واریز سهم 20 درصد نظام صنفی شهرستان به استان و واریز سهم 5 درصد نظام صنفی استان به نظام صنفی کشور مطابق قوانین تاکید کرد.
ادیب تصریح کرد: نظام صنفی صدای رسای کشاورز است و باید جهت بهبود اوضاع بهره بردار با ادارات و دستگاه های دولتی تعامل های لازم را داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: نظام صنفی در حدود 7 سال است که در کشور به وجود آمده و با تمام توان باید نسبت به افزایش اعضا، آموزش، جمع آوری آمار و اطلاعات مربوطه تلاش کرد.



باقری دبیر اجرایی نظام صنفی استان ضمن ارائه آمار اعضا عضو نظام صنفی به تفکیک شهرستان های آبیک، البرز، آوج، بویین زهرا، تاکستان و قزوین، گفت: تا کنون در سطح استان 11671  بهره بردار عضو نظام صنفی می باشند.

 وی همچنین بر تعامل با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی جهت پیشبرد اهداف نظام صنفی تاکید کرد.
در ادامه آقایان میرزاجانی، جوادی و بابایی مشکلات مربوط به نظام صنفی را؛ عدم تمدید پروانه های دامداری ها توسط بهره برداران، مشکلات مربوط به بیمه اعضا و اهمیت وجود زیر ساخت های اولیه و تمهیدات لازم و راهکارها جهت بهبود نظام صنفی مطالبی بیان کردند.

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی؛

263 هزار تن گندم از کشاورزان قزوینی به صورت تضمینی خریداری شد

اکبر باقری در گفت‌وگو با روزنامه همشهری با اشاره به خرید 71 درصدی خرید تضمینی گندم در استان، اظهار کرد: رشد تولید گندم همت کشاورزان قزوینی را نشان می‌دهد که برای افزایش تولید این محصول مهم از هیچ اقدامی دریغ نکردند.

دبیر نظام صنفی کشاورزی استان با بیان اینکه کشاورزان شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را سرلوحه کار خود قرار داده اند، گفت: امسال کشاورزان استان263 هزار تن گندم را به فروش رساندند در حالی که در سال گذشته این رقم 154 هزار تن بود.

این مسوول تصریح کرد: درحال حاضر کشاورزان و ادارات وابسته به تولید گندم هماهنگ عمل می‌کنند و همین موضوع سبب شده تا قزوین تجربه جدیدی در تولی گندم کسب کند.

باقری ادامه داد: امسال اداره غله، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه ها متفاوت عمل کردند و توجه بیش از پیش آنها به تولید گندم بسیار سازنده بود.

وی عنوان کرد: 32 مرکز برای خرید تضمینی گندم فعالیت کردند که توان خرید بیش از 2 هزار تن گندم را نداشتند از این رو اداره غله پس از تکمیل ظرفیت مراکز وارد عمل شد و با هماهنگی سایر دستگاه ها، گندم را برای تولید آرد به کارخانه ها ارسال کرد.

دبیر نظام صنفی کشاورزی استان اضافه کرد: مصرف روزانه گندم در شرکت های آرد سازی سبب شد تا ضمن در نظر داشتن میزان ذخیره هر شرکت، گندم ها در انبار شرکت ها ذخیره شود.

این مسوول بیان کرد: از نظر کیفیت گندم شهرستان آبیک در رتبه اول قرار دارد و از نظر کشت دیم کشاورزان شهرستان کوهین خوب عمل کردند.

وی تاکید کرد: یکی از معضلات موجود پرداخت نشدن به موقع پول گندم‌کاران و همچنین رشد فزاینده تولید گندم و در نهایت فروش زود هنگام کلزا است که باید برای حل این مشکلات اقدام های اساسی در سطح ملی صورت گیرد.

باقری در ادامه افزود: رشد سریع تولید گندم در کشور از این جهت مشکل ساز است که با ردیف بودجه هماهنگی ندارد و امسال رقم تولید گندم بیش از مقدار قابل انتظار در بودجه دولت بود و همین موضوع باعث شد تا پول خرید گندم با تاخیر پرداخت شود.

وی درخصوص شرایط ویژه استان و اولویت بندی محصولات تضمینی گفت: فروش زودهنگام کلزا به عنوان محصول تضمینی برای خرید، توان مالی دولت را کاهش می‌دهد و وقتی نوبت به گندم می‌رسد دیگر پولی برای پرداخت وجود ندارد.

دبیر نظام صنفی کشاورزی استان خاطرنشان کرد: قزوین به نسبت سایر استان های جنوبی جزو مناطق سردسیر محسوب می‌شود و بدیهی است که محصولات این منطقه دیرتر از مناطق جنوبی برداشت شود اگر دولت در نگاه کلان برنامه ریزی مناسبی را در این زمینه تدارک ببیند بیشتر مشکلات برطرف می‌شود.

این مسوول تصریح کرد: با وجود همه این موارد خرید گندم با سهولت انجام گرفت و خوشبختانه صف های طولانی را برای تخلیه گندم شاهد نبودیم و هیچ کشاورزی در حال حاضر بابت فروش محصولات خود از دولت طلبکار نیست و همه پرداخت ها انجام شده است.