جلسه کارگروه طرح حمایت از صنایع و واحدهای تولیدی مستقر در مناطق روستایی با حضور حبیبی انبوهی مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا های استانداری قزوین، مسولین طرح و برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان، معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، مسوولین بسیج سازندگی استان، اکبر باقری دبیر اجرایی نظام صنفی استان قزوین  و جمعی از مدیران عامل شعب منتخب بانک سینا در دفتر معاونت امور عمرانی استاندار قزوین برگزار شد.

دبیر اجرایی نظام صنفی استان قزوین تصریح کرد: روستاهای استان قزوین ظرفیت بسیار ارزشمندی برای تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و با فعال کردن آنها می توان به اشتغال و اقتصاد روستاها کمک کرد.

این مسوول تاکید کرد: احیای روستاهای قزوین و همچنین تقویت اقتصاد روستاها در گرو اشتغالزایی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه برای تامین امنیت غذایی باید حمایت همه جانبه دولت از بخش کشاورزی صورت بگیرد، افزود: ضمن حمایت از کشاورزان باید با  شناخت از میزان و نوع نیاز مردم و همچنین آگاهی از ظرفیت و فرآیند چگونگی تولید اقدام به تحقق امنیت غذایی شود.

حبیبی انبوهی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استان قزوین گفت: یکی از طرح‌هایی که به منظور رونق اقتصادی و همچنین اشتغالزایی در روستاهای قزوین تدوین شده است راه‌اندازی واحدهای تولیدی است.

در 9ماه گذشته صورت گرفت؛ صدور بیش از یک هزار پروانه فعالیت کشاورزی در استان قزوین

 

اکبر باقری دبیر نظام صنفی کشاورزی استان با اعلام اینکه از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و 86 نفر در استان عضو نظام صنفی کشاورزی شده اند، گفت: از این تعداد 433 نفر در آوج، 334 نفر در بوئین زهرا، 129 نفر در تاکستان، 82 نفر در قزوین، 79 نفر در آبیک و 29 نفر در البرز عضو شده اند.

این مسوول ادامه داد: همچنین در این مدت یک هزار و 99 پروانه صادر و 648 پروانه تمدید شده است.

باقری اضافه کرد: از این میزان در 3 ماه گذشته 265 نفر عضو نظام صنفی کشاورزی شده اند و 270 پروانه صادر و 222 پروانه تمدید شده است.

وی با بیان اینکه نظام صنفی به‌عنوان یک تشکل نوپا، نیازمند حمایت‌های دولتی است، تصریح کرد: نظام صنفی کشاورزی به غیر از بحث نظم دهی و هویت بخشی به کشاورزی و کشاورزان، پا به پای بخش کشاورزی از منافع این بخش به طور آگاهانه و بدون تعارف دفاع می کند.

این مسوول نظام صنفی کشاورزی را زبان گویای کشاورزان و مطالبه‌گر حقوق مشروع و قانونی آن‌ها عنوان و تاکید کرد: تلاش برای بهبود وضعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رفاهی اعضا نظام صنفی کشاورزی امری ضروری است.

برخوردهای سلیقه‌ای بیمه کشاورزان از سوی شعب سازمان تامین اجتماعی


اکبر باقری دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه همشهری، مشکل اصلی جامعه کشاورزی را زیر پوشش نبودن بیمه تامین اجتماعی دانست و گفت: فقط هفت درصد از جمعیت 80 هزار نفری کشاورزان استان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و 75 هزار نفر از بهره برداران این بخش بدون بهره مندی از چتر حمایتی بیمه تامین اجتماعی با انبوه مشکلات مواجه هستند.

این مسوول با بیان اینکه نظام صنفی کشاورزی باید بدون جانب داری و به صراحت صدای کشاورزان باشد، اعلام کرد: در استان قزوین حدود 12 هزار نفر پروانه نظام صنفی کشاورزی دارند و با اینکه داشتن پروانه برای بیمه شدن کفایت می کند هنوز یک نفر از این طریق بیمه نشده است.

باقری تصریح کرد: زمانی که مصوبات لازم وجود دارد دلیلی بر اجرا نشدن آن نیست و باید همانند دیگر مشاغل این قشر زحمتکش از مزایای بیمه استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود اعمال برخوردهای سلیقه ای از سوی شعب سازمان تامین اجتماعی قزوین است، افزود: با تغییر و جابه جایی مدیران استان همه راه های رفته را باید دوباره طی کرد و همه رایزنی هاو تلاش ها در زمان ریاست مدیر قبلی از بین می رود.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان با بیان اینکه حمایت از کشاورزان در تفکر بعضی از مدیران استانی ما جایی ندارد، تاکید کرد: یک مدیر باید به موضوعات کشاورزی و نکات ریز آن اشراف داشته باشد.

این مسوول درخصوص مشکل اسناد زمین های زراعی افزود: اغلب زمین های کشاورزی سند زراعی ندارند و به صورت اجاره ای، اوقافی و اصلاحات ارضی هستند.

باقری تاکید کرد: توجه به بخش کشاورزی باید بیشتر از بخش صنعت باشد و اگر کشاورزان مورد حمایت قرار گیرند علاوه بر تولید مضاعف به اشتغال زایی هم کمک می کنند.

وی از مسوولان استانی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد برای حل مشکل بیمه کشاورزان تلاش کنند.